Wijziging overgangsregeling bij UBO-verplichting

23 augustus 2024

Jouw gegevens moeten ingeschreven zijn in het UBO-register bij de Kamer van Koophandel (KvK). Onder meer notarissen, accountants en belastingadviseurs die met jou een nieuwe zakelijke relatie aangaan, moeten dit controleren. Maar, door een uitspraak van de Europese rechter eind 2022 hebben zij echter tijdelijk geen toegang meer tot die UBO-gegevens. Daarom is er een tijdelijke overgangsregeling getroffen, zodat zij toch aan hun verificatieverplichting kunnen voldoen. Sinds 1 augustus 2024 is deze overgangsregeling gewijzigd. Gaan zij een nieuwe zakelijke relatie met jou aan, dan moeten zij om aan hun verificatieverplichting te voldoen, bij jou een gewaarmerkt uittreksel uit het UBO-register opvragen. Jij kunt dit uittreksel opvragen bij de KvK. Tot 1 augustus 2024 konden notarissen, accountants en belastingadviseurs nog via een bevestigingsmail van de KvK verifiëren of jouw gegevens zijn geregistreerd in het UBO-register.

Deze gewijzigde overgangsregeling is ook weer tijdelijk totdat notarissen, accountants, belastingadviseurs - en andere organisaties die verplicht zijn om de UBO-registratie te verifiëren - zelf weer rechtstreeks toegang krijgen tot de UBO-gegevens bij de KvK. Daartoe is op 1 juli 2024 een wetsvoorstel ingediend bij de Tweede Kamer. Dit wetsvoorstel regelt in lijn met de uitspraak van de Europese rechter de beperkte toegang tot de UBO-gegevens voor specifieke groepen.